Välineitä, harjoituksia

17.1.2014 aiheena ohjauksen välineet

1. harjoitus : Minä näen
- seisotaan ringissä
- katsekontakti ja sanotaan nimi esim. "Minä näen Liisan.", jonka jälkeen Liisa ottaa katsekontaktin johonkin toiseen ringissä olevaan ja sanoo "Minä näen Matin" jne.
- harjoituksen tavoitteena tulla nähdyksi. Nimi on jokaiselle merkityksellinen ja sen sanomalla osoittaa, että tuntee ja katsekontaktin myötä hetki on merkityksellinen.

2. harjoitus: Jana
- Janan ääripäät: osallistujat on tai ei ole kokeillut työssään ensimmäisen kerralla (Luodaan ryhmä) tehtyjä harjoituksia.
- Harjoituksien tekemisessä oleellista on se, että ohjaaja uskoo asiaan itse. Vain siten "saa muutkin uskomaan ja tekemään". Janaharjoituksissa lupa sanoa asian kaikki puolet ja jakaa pienessä ryhmässä sen mitä haluaa. Jos joku ei uskalla sanoa, voi myös kirjoittaa ajatuksensa paperille.
- Mikä on auttanut tai vaikuttanut siihe, että  joku on tietyssä kohtaa janaa -> kokemuksen jakaminen.

3. harjoitus: Valokuvat (Ulla Hakola, Inke Rosilo)
- Valitse kuvia, joka
a) liittyy työhösi / kuvaavaa työtäsi nyt
b) kertoo mitä haluat säilyttää työssäsi keväällä 2014

- Käydään kuvat läpi kolmen hengen ryhmissä, a)-kuva ensin.
- Pohditaan ryhmissä onko valokuvien teemoissa jotian yhteistä ja/tai mikä liittää kuvat toisiinsa.
- Muodostetaan kuvien perusteella sanaton esitys tai still-kuva kummastakin ryhmän yhteisestä teemasta a ja b. Ryhmillä vain muutama minuutti suunnitteluaikaa esitykseen.
- Muut ryhmät kertovat mitä tulee mieleen esityksestä. Lopuksi ryhmä kertoo itse, omin sanoin.

4. harjoitus, ryhmätehtävä: Miten eri välineitä voi käyttää/soveltaa opon työssä?

Huomioitavaa:
- välineiden tehtävä helpottaa kertomista kun ei tarvitse kertoa suoraan itsestään. Välineen avulla voi ulkoistaa huomion pois omasta itsestään.
- käytettävää välinettä ei saa mitätöidä sanomalla sen käyttöä leikiksi
- ryhmän suhteet, roolit vaikuttavat
- kysymyksenasettelu ohjattava positiiviseen, kivaan
- väline väylä ajatuksien aukaisemiseen - itselle "sopiva" tavoite edellä
- välineet itselle tuttuja, ennen kuin käyttää niitä
- valintojen kriteerit selvitettävä osallistujille eli millä perusteella välineen valinta tehdään

Välineitä:
- Valokuvakortit: www.inkerosilo.fi ja spectrovisio.net
- www.toimintapuu.fi: Erilaiset kortit ja Resurssireppu (linkit eivät toimi) esim. tunnekortit
- kysymyskortit (HUOM: turvallinen ryhmä)
- Näkymiä verannalta -kortit: Innovative Resources
- Ryhmäkuvat: Resurssireppu
- numerot 1-100 (paras ikä, mistä alkaa nuoruus/aikuisuus/vanhuus, kuinka kauan aikaa elää, Milloin vanhempasi oli sinun ikäinen? Millaista elämä oli silloin? Kummassa eläisit mielummin?)
- Koala -ympyrän muotoiset kortit
- käsinuket, pehmolelut
- roolivaatteet
- lelut, eläinhahmot
- Shaddows-kortit
- ammattikuvat (mistä saisi?)

Harjoituksia:
- Missä eläimessä/kuvassa/ihmisessä jotain sellaista mitä haluaisit itsellesi / oppia?
- Jos olisit auto/huonekalu/kukka tms. mikä olisit?
- Jonkin tapahtuman kuvaus
- tutustuminen, liittyminen, kollektiivinen kokemus,
- tilanteiden purkaminen esim. tutustumiskäynnit, kiusaaminen, TET
- mielikuvat esim. ammateista
- tunne, fiilis, olo, motiivi
- virittäminen, ICEbreaker
- käsitys itsestä oppijana
- ulkoistaminen
- pelot, odotukset



Muutama Inke Rosilon kuva eli valokuvakortit, Elämänkertapakka:













9 kommenttia:

  1. Tehdäänkö yhteistilaus eri korteista?

    VastaaPoista
  2. Ainakin kysymyskortit kiinnostaa, niille olisi varmastikin käyttöä.

    VastaaPoista
  3. Pienryhmien alussa tunnelman vapauttajana kortit toimii tosi hyvin. Nuorilla erilaiset harrastuksia tai kiinnostuksen kohteita kuvaavat kortit ovat kivoja ja helppoja. Kysymyskortteja olen käyttänyt lukuisissa tilanteissa ja ne toimii takuuvarmasti.

    VastaaPoista
  4. Minulla on ollut lehdistä leikattuja kuviakin käytössä, melkein kuva kuin kuva käy. Fiiliskortteja, OH kortteja...lasten lelukorin pohjan tyhjensin kerran kaikesta sälästä ja kovasti oli käytössä lukiolaisryhmien kanssa. Pitää vaan aina muistaa, että vaihtelee välineitä, ettei tule samoille ryhmille montaa kertaa samoja.

    VastaaPoista
  5. Tänään oli hyvä päivä! Oli Laatikaisen Annen kommentti, jonka siirsin etusivulta oikean päivän kohdalle / Tarja K.

    VastaaPoista
  6. Olen käynyt Seiskojen kanssa aihetta: minä oppijana. Lopuksi noiden kuvakorttien avulla, ja pitää kertoa toisille, millainen oppija minä olen.

    VastaaPoista
  7. Resurssirepun kysymyskortit ovat tosi hyvät! Käytin niitä lukion kolmosten pienryhmissä ja niistä lähti hyvät keskustelut käyntiin.

    VastaaPoista
  8. Monet kortit ja eläinlelut tuntuivat ensin typeriltä enkä osannut kuvitella käyttäväni niitä. Nyt kun koulutuksessa on päässyt paremmin sisälle erilaisten apuvälineiden maailmaan niin nyt osaisin käyttää niitä. Erityisesti kuvakortit ja tunnekortit ovat hyviä.

    VastaaPoista