Opettajat, 2. pv.


Ammatillisen opettajan ohjaukselliset menetelmät

8.10.2015 Peätys
Puhuttua ja harjoituksia

Jos asia ei tule puhuttua ulos (esim. joku lähtee aikaisemmin), se tulee ulos/näkyy toiminnassa.

1. Mummun räsymatto: paikka kuvitteellisessa räsymatossa (asteikko: fiilis nyt) ja väri joka kuvaa tuota fiilistä.
2-3 hlön ryhmissä puretaan fiilikset.

2. Ryhmän kehitysvaiheet
a) Turvallisuushakuisuus
  • Ryhmäytyminen tapahtuu osana opintoja - ei "laulua ja leikkiä"
  • Hajota pakkaa, sekoita ryhmää - ÄLÄ anna opiskelijoiden valita itse ryhmää, vaan opettaja antaa kriteerit parin/ryhmän valinnalle.
  • Parin kautta ryhmään
  • Ryhmässä pitää puhua niistä asioista, jotka tuntuvat hankalilta
b) Kuherruskuukausi
c) Kuohuntavaihe
  • Etsitään syntipukkeja, klikkejä, kritiikkiä, tarkistetaan sopimuksia
  • Kertoo myös turvallisuudesta - uskalletaanko tuoda negatiiviset asiat esiin. Ohjaajan sanojen ja lupasuten testaus.
  • Huonoa käytöstä ei voi suvaita
  • Ohajaaja ei voi kaveerata opiskelijoiden kanssa - kolleega apuna

d) Sopimisvaihe
e) Hyvin toimiva ryhmän
  • ohjaaja valmentajana
  • ihmisellä tarve kuulua johonkin
f) Ryhmän lopettaminen
  • kun aloitat, pitää myös lopettaa
  • ei uhkailla, vaan valmistaudutaan
  • tehdä tietoiseksi, että ryhmä olemassa vain vähän aikaa


3. Ohjaava opettaja - opiskelija - vastuuopettaja:
Kuuma tuoli (puhutaan ajatuksia ja tuntemuksia näistä rooleista käsin ja tuolilla istumalla)
  • Mitä tarvitsen eri rooleissa?
  • Mikä tehtävä minulla on?

 ja Learning cafe ryhmätyönä eri rooleista keskustelu



Linkki  ryhmätöiden koontiin.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti