Ammatillisen opettajan ohjaukselliset menetelmät
8.10.2015 Peätys
Puhuttua ja harjoituksia
Jos asia ei tule puhuttua ulos (esim. joku lähtee aikaisemmin), se tulee ulos/näkyy toiminnassa.
1. Mummun räsymatto: paikka kuvitteellisessa räsymatossa (asteikko: fiilis nyt) ja väri joka kuvaa tuota fiilistä.
2-3 hlön ryhmissä puretaan fiilikset.
2. Ryhmän kehitysvaiheet
a) Turvallisuushakuisuus
- Ryhmäytyminen tapahtuu osana opintoja - ei "laulua ja leikkiä"
- Hajota pakkaa, sekoita ryhmää - ÄLÄ anna opiskelijoiden valita itse ryhmää, vaan opettaja antaa kriteerit parin/ryhmän valinnalle.
- Parin kautta ryhmään
- Ryhmässä pitää puhua niistä asioista, jotka tuntuvat hankalilta
b) Kuherruskuukausi
c) Kuohuntavaihe
- Etsitään syntipukkeja, klikkejä, kritiikkiä, tarkistetaan sopimuksia
- Kertoo myös turvallisuudesta - uskalletaanko tuoda negatiiviset asiat esiin. Ohjaajan sanojen ja lupasuten testaus.
- Huonoa käytöstä ei voi suvaita
- Ohajaaja ei voi kaveerata opiskelijoiden kanssa - kolleega apuna
d) Sopimisvaihe
e) Hyvin toimiva ryhmän
- ohjaaja valmentajana
- ihmisellä tarve kuulua johonkin
f) Ryhmän lopettaminen
- kun aloitat, pitää myös lopettaa
- ei uhkailla, vaan valmistaudutaan
- tehdä tietoiseksi, että ryhmä olemassa vain vähän aikaa
3. Ohjaava opettaja - opiskelija - vastuuopettaja:
Kuuma tuoli (puhutaan ajatuksia ja tuntemuksia näistä rooleista käsin ja tuolilla istumalla)
- Mitä tarvitsen eri rooleissa?
- Mikä tehtävä minulla on?
ja Learning cafe ryhmätyönä eri rooleista keskustelu
Linkki ryhmätöiden koontiin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti