Opettajat, 3. pv

27.10.2015 Petäys

Onko meillä sama käsitys esim. opettajan tehtävistä vai miten me ymmärrämme ja tulkitsemme ne.
- ajatuksena viimekertaisten ryhmätöiden tulosten ja Ao Tavastian opettajille määriteltyjen tehtävien tarkastelu ja yhteisen käsityksen muodostaminen.



1. Minä näen -harjoitus (ringissä katsotaan silmiin, sanotaan "Minä näe Mikan, Tiia, Helinän... vuoro vaihtuu ja mennään ringissä eteenpäin).



2. Nelikenttä: Ohjaajan rooli nyt ja vuosi sitten / suhde omaan ohjaajuuteen:
a) samalla rutiinilla ollaan menty - ei muutoksia omassa suhtautumisessa tms,
b) jotakin on toisin - sisäinen käsitys on eri tavalla
c) paljon on toisin - oma suhde ja kokemus työn tekemiseen on muuttunut
d) jotain muuta - esim. on jonkin rajamailla
Keskustellaan omasta sijainnista pienessä ryhmässä 3-4 hlön ryhmissä.
Koontia:
- opiskelijoiden itseohjautuvuuteen ohjausta enemmän
- samanlaisia tehtäviä, nimet vaihdetaan
- henkilökohtainen suunnitelma >< opiskelijan omat tavoitteet ja vastuut esim. ykkösellä läpi
- erilaisia ryhmiä: peruskoululaiset, nuoriso, aikuiset -ryhmä
- kaikki muuttunut: työ organisoitu eri tavalla, työtavat ja tapa tehdä työtä muuttunut
- työnkuva muuttunut esim. ohjaustyötä enemmän
- sekavuutta

Toiveita päivälle:
- sosiaometrisiä työskentelytapoja
- aikaa keskusteluun kolleegoiden kanssa
- uudenlaista ajattelua > ajattelua

Mitä tästä koulutuksesta jäisi jäljelle?
- muukin henkilökunta saisi samoja kokemuksia
- tiedonkulku aiheuttaa sekaannusta > yhteinen käsitys / tiedonkulun selkeytyminen / rakenteiden selkeytys
- koulutus hyvä alku, josta mennään eteenpäin
- Osallistujat antavat palautetta ja ovat aktiivisia ohjaajan tehtävien avaamiseksi ja arvioimiseksi
- avaus, jolla tulevat muutokset hiukan helpottuu esim. atto-opetuksen integrointi > atto-opettajien työnkuva/työolosuhteet

3. Muutoksen hallinnan portaikko: Opettajilla ja oppilailla samanlainen matriisi.

K. Marx: Vallankumous tehdään / sota voitetaan niillä joukoilla, joita meillä on.

Tarvitaan:
- osaamista eli koulutusta: Vinhan ja Populuksen käyttö >> miksi opettajat katoavat luokasta, kun mennään opastamaan ja ohjaamaan opiskelijaryhmiä? Hekin oppisivat
- Visio: OKM:n ja OPH:n visiot versus Oppilaitoksen visiot - mitä me ymmärretään visiolla

4. Nelikenttä vuodenaikaympyränä (ei saa verrata oikeisiin vuodenaikoihin)
- kevät: kokemusmaailma: minä valitsen ihmisiä, luon suhteita, minua valitaan - sisäisesti OK olo
- kesä: teen vielä valintoja, mutta sisäisesti kaikki ei ole ok, en halua enää eikä valinnat ovat enää vastavuoroisia
- syksy: pyritään väistämään, en enää valitse, enkä tule valituksi, etsitään sisäistä opasta/keino omaan kokemusmaailmaan, kääntyy poispäin suhteeista, ei halua eikä etsi. Kriisi on yleensä merkityksellinen - kivulias ja mutkainen, mutta tärkeä ja opettavainen. Jos rupeat tässä vaiheessa luomaan suhdetta, todella vaikeaa. Siksi ohjaajan luotava suhdetta alusta alkaen, jonka varaan opiskelu rakentuu: luottamus ja turvallisuus.
- talvi: neutraali, sisäisesti roudassa, ei hätä ratkaista tilannetta, harkintapaikka, välipysäkki, ei hätää, en tee valintoja enkä halua tulla valituksi
Opiskelijan prosesseja ja meidän ohjaajan tehtävänä/ohjata reagoida näihin tilanteisiin. Miten teemme sitä Tavastialla? Parikeskustelu.

Aikuiseksi ei synnytä vaan aikuiseksi kasvetaan. / Keltikangas-Järvinen
Jos ei ole yhtään vaikeuksia, ei voi ymmärtää elämän hienouksia. / Asta H.
Oppimisen prosessin sietämiseen ohjaaminen. Ollaan rinnalla silloin, kun oppiminen muuttuu sietämättömäksi. / Kata

Tietoisuuden kehä (Power point)
Kohteena OHJAAJAN ROOLI
- Havainto: kuka tahansa voi tulla sanomaan, että meillä tehdään näin / minä kuulen tällaista puhetta. Puhutaan subjektiivisesta havainnosta:
  • Havaintoni on oppilaat haastatellaan henkilökohtaisesti alussa
  • oppilaiden ongelmat aina vain kirjavampia vuosi vuodelta
  • voisimme tehdä enemmän yhteistyötä
  • joukossa on myös helmiä
  • tunnelin päässä valoa
  • epätietoisuus, joka näkyy hämmennyksenä
  • vastustusta
  • mitä ohjaus on
  • monenlaista ohjausta ja ohjaajia
  • mahdollisuus vaikuttaa oppilaiden motivaatioon
  • oma esimerkki voi olla hyvä malli
- Ajatus (=tulkinta)
  • opettajan malli ja esimerkki vaikuttaa/tärkeää, kehon kieli, kohtaaminen, läsnäolo
  • ohjaus on tarpeellista
  • oppilaat ilahtuneita oppimispoluista
  • ei ole selkeytynyt
  • yksilölliset polut, ongelmat ja elämäntilanne - ei ole yhtä ohjausta
  • ohjaajat erilaisia - ei ole yhtä ohjausta
  • riittämättömyyden kokemus
  • törmäyskurssi eri roolien ja odotusten välillä - paljastaa oman riittämättömyyden
Morenon rooli-ikkuna/suhteiden ikkuna
esim. töissä minusta näyttäytyy joitakin puolia itsestäni kolleegoille. Kun menen luokkaan opettajana, roolini täyttyy vastaroolin eli opiskelijoiden kautta. Äidin rooli täyttyy/tulee näkyväksi lasten kautta.

ESIM. Kaksi opettajaa vertailee täysin erilaista kokemusta opiskelijasta. Kokemus onkin erilainen, koska SUHDE on erilainen. Riski, että määritellään joku jonkunlaiseksi VAIKKA toisessa tilanteessa/suhteessa toiminta on erilaista.
Opiskelija kantaa määrittelyitä mukanaa (esim. en osaa matikkaa), mutta uudessa suhteessa uudet mahdollisuudet.
Olisi hyvä, että ammattirooli ei mene liikaa/sekaannu hoitajarooliin. Ammattirooli ei tarkoita, että hylkää opiskelijan, vaan osaa miettiä, mistä saada apua, mitä tehdä tilanteessa.
Pitäisikin puhua "Mitä sinä näet opiskelijasta?" Puhutaan suhteiden kautta. Mikä toisesta tekee minulle hankala/hyvän/kamala/ihanan. Valinnan kriteerit pitäisi purkaa.

- Tunteet: informaatiota asian merkityksestä omalle itselle - tulee ilman lupaa. Jos tunnetta ei ole lupa ilmaista, muuttuu toiminnaksi.
  • joskus onnistuu ja palkitsee - epäonnistuu
  • turhautuminen
  • epäoikeudenmukaisuus
  • ilo
  • riittämättömyys
  • ylpeys
  • surullinen
  • väsymys
- Tahto: visio/päämäärä, jota kohde mennä. Kaikkein tärkein vaihe. Mitä minä/me haluamme?
  • hankkia tarvittava tieto, jolla saa ohjaukseen toimimaan
  • virheistä opiksi / moka lahja / tehdystä oppiminen
  • rahoittajan, oppilaitoksen, opettajien, opiskelijoiden tahtotila - mitä halutaan
- Toiminta: miten päämäärään kohti mennään. Tunteet muuttuvat helposti toiminnaksi. Esim. vastustaa muutosta.... passiivisuus... menee muutoksen mukana.
  • kouluttautuminen
  • ohjaus
  • avoimuus
  • valinnanmahdollisuus - onko oikeasti olemassa (nyt valmiit lukujärjestykset <> osastokohtaisesti valinnanmahdollisuutta ja yksilöllisiä oppimistapoja > tarvitseeko räjäyttää kaikille vapaita valintamahdollisuuksia)
OPS: Mitä pitää tapahtua missäkin vaiheessa opinnoissa, jotta opiskelija voi valmistua ammattilaiseksi?

Kun käsittää voi käsitellä. Esim. mistä tunne/toiminta syntyi.

Tietoisuuden kehää voi käyttää askelina opiskelijoiden kanssa keskusteluun, reflektointii (itse haveitsee, mietii, tuntee, tahtoo, rupeaa tekemään). Menetelmällä opiskelija säilyy aktiivisena.
Ohjaaja voi myös käydä kehän läpi omista havainnoistaan, ajatuksistaan, tunteistaan käsin ja tovoo, että tavoitteina ja toimintona vois olla. Soveltuu myös huoltajapalavereihin sekä kokouskäytännön pohjana.

ILTAPÄIVÄ: Ohjaus opiskelijan näkökulmasta

Jos olisi opiskelija mitä minä tarvitsisin. Ryhmissä mietitään

1. Opintojen alku - mitä ohjauksen tavoitteita, tapoja, työnjakoa, merkityksiä on? Miten tavoite toteutetaan, kuka, miten, miksi? Opiskelijan oma rooli?
Ajallisesti elokuusta jouluun.
  • Ryhmäyttäminen
  • Opiskelijan HOPS/HOJKS/HEKSUn laatiminen
  • tilat ja tavat
  • etuisuudet, rahoitusmuodot
  • tutkinnon rakenne
  • mitä tarkoittaa arviointi: oppimisen ja osaaminen
  • opiskelijahuolto ja palveluiden löytyminen
  • opiskelijaturvallisuus esim. turvallisuuskävely
  • lukujärjestyksen ja Vinhan opiskelu
  • järjestyssäännöt
  • ennen joulua tsekkaus ohjauksen riittävyydestä - opiskelijan vastuuttaminen
  • Kuka vastaa/vastuussa, että opiskelijalla kaiken em. ymmärtänyt? Osastokohtaisesti erilaisia käytäntöjä, vastuuopettajan päävastuu - yhdessä puhutaan ja hoidetaan.
  • vastuuopettaja, opettaja, ohjaava opettaja, koulutuspäällikkö, opinto-ohjaaja, erityisopettaja, nuoriso-ohjaaja, kuraattori - yhteistyön rajapinnat / saattaen vaihto - opintoseurantaryhmät (OSR) - kenen ammattitaito tai suhde opiskelijaan parhaiten hyödyntää tilanteen ratkeamista
2. YTO-valintojen vaihe > tarvitaan aikataulu, tarjonta ja selkeä systeemi > prosessikuvaus
  • Toive tulevaisuuteen tekniikan alalle (ICT): ammatilliset 2 ensimmäistä vuotta, YTOt ja valinnaisuus 3. vsk:lla > mahdollistaa nopeamman valmistumisen, amk-polku
  • YTO-valinnaisuuden tarve?
  • Riittävän ajoissa tieto valinnaisista aineista, mutta valintojen tekeminen myöhemmin
  • Opiskelijat eivät jää valinnaiskursseille (ti ja to 14-16)
  • Opiskelijan pitäisi itseohjautuvasti tehdä valinnat
  • Mitä jos opiskelijan mieli muuttuu valinnan suhteen esim. ei haluakaan.
  • Opiskelija itse aktiivinen mm. arvioinnin suhteen
  • Opettajien perehdyttäminen Vinhan lukemiseen
  • Verkkokursseja enemmän
  • Valinnaiskurssien valinta 1.vsklaiset keväällä, 2. vsklaiset syksyllä
3. Osaamisala ja ammatilliset valinnaiset
  • valintakriteerien kuvaamisesta keskustelu
  • opiskelijan tavoitteet, vahvuudet >< ohjausta
  • mahdollisuus valita myös muista tutkinnoista
  • oppimismenetelmiin ohjaaminen
  • vaatii opiskelijan itsereflektiota ja aikaa > ammatillisen opettajan asiantuntemus tärkeää tässä vaiheessa
  • toiselta alalta voi valita opintoja - OPS:ssa ei ole vielä kattavasti kirjoitettu etenemisen esteitä
  • Hyvällä ohjauksella opiskelija saadaan kokemaan, että valinta on hänen oma valintansa MUN VALINTA
4. Valmistumisvaihe (prosessi valmistumiseen)
  • opiskelija itse vastuussa opinnoistaan ja valmistumisestaan
  • omien opintojen seuranta
  • yksilöllistä ohjausta ja keskustelua / vastuuopettaja 
  • ohjataan CV.n tekemiseen
  • infot työnhakumahdollisuuksista ja jatko-opintoihin
5. Viivästyneet opinnot















Ei kommentteja:

Lähetä kommentti