Tarinat

5.9.2014 käytettiin kokeiltiin tarinateatterista sovellettuja menetelmiä.

1. Jana-harjoitus lämmittelynä
- fiilis menneestä kesästä
- fiilis lukuvuoden, töiden alkamisesta

2. Lähdetään kävelemään tilassa
- kuulostele miltä oma kroppa tuntuu
- pysähdy sellaiseksi patsaaksi kuin sinusta itsestäsi tuntuu. Nimeä patsas ajatuksella, mitä taiteilija ajatellut, kun on tämän patsaan muotoillut. Esimerkkejä  Patsaiden nimistä: Iso maha, Kulunut rukkanen, Jäässä, Eteenpäin, Peruspökkyrä.
- Jokainen ryhmäläinen miettii ja kertoo, liittyykö oma kokemus johonkin toisen esittämään patsaaseen.

3. Tarinoita minusta.

Kukin vuorollaan toimii kertojana. Tärkeintä on se, että kertoja kertoo jotakin sellaista mikä on itselle mahdollista kertoa, mitä haluaa kertoa. Ohjaajan voi korostaa, että kukin kertoo sitä mitä haluaa.
1. kertoja kertoo jotakin itsestään ( esim. työhön liittyvää)
2. vasemmalla puolella oleva vieruskaveri tekee kertojasta patsaan (muotoilee kertojan johonkin asentoon) siitä mitä näkee kertojassa (jotakin positiivista, mukavaa)
3. oikealla puolella oleva kertoo mitä näkee, tietää kertojasta  (ominaisuutta, laatua, positiivista)
- tarinan kertoja ei saa vähätellä kuulemaansa, sitä mitä toiset hänessä näkevät
- harjoite toimii samaan aikaan palautteen antamisen välineenä ja samalla kertojasta tulee näkyviin kolme tarinaa, kolme erilaista puolta

Harjoitus vaatii turvallisen pienryhmän: on palajastava eli kertoo millainen minä olen esim. opona.
Tekee näkyväksi myös jotain sellaista, jota muut näkevät, mutta jota ei itse välttämättä tunnista itsessään.
Huom! Palaute kertoo aina jotain myös palautteen antajasta. Hyvä käyttää MINÄ-kieltä, sinä-kilen sijaan.

Harjoitus sovellettavissa esim. mol.avo.fi testin tuloksien purkamiseen. Esimerkiksi
1. muotoile patsas yhdestä testituloksen sinulle tärkeästä ammatista
2. mitä patsas kertoo tästä ammatista
3. vieruskaveri kertoo: millaisena naet äskeisen henkilön tässä ammatissa
4. kolmas kertoo millaisia asioita näet alkuperäisestä henkilöstä tässä ammatissa

4. Swis - Boing - Pang eli energiat liikkeelle ringissä

Kun sanoo Swis, energia siirretään ringissä seuraavalle.
Kun sanoo Boing, energia vaihtaa suuntaa eli takaisinpäin.
Kun sanoo Pang, ampuu energian jollekkin muulle.
Kun tulee moka, TUULETETAAN!

Harjoituksessa käytettäviä sanoja voi vaihtaa eri kielille. Videossa esimerkki venäjäksi.



5. Ryhmää rauhoittava harjoitus ringissä.
Otetaan katsekontakti toiseen ihmiseen ringissä. Kun toinen huomaa, että pari on ottanut häneen katsekontaktin, sanoo hän "Kyllä". Tällöin henkilö, joka on katsonut paria, saa tulla kyllä-sanojan paikalle. Kyllän sanonut henkilö ottaa katsekontaktin johonkin ringissä seisovaan ja odottaa, että hänelle sanotaan kyllä. Sen jälkeen hän lähtee kyllä-sanojan paikalle. Jne.
Videossa esimerkki.




6. Ohjauksen syksy kollektiiviseksi kokemukseksi
- Mieti ohjaajuuttasi tänä syksynä. Kerro kokemuksesi
- Ringissä vastapäätä seisova tekee liikkeen, sanoo jotain mikä kuvaa kertojan kokemuksia. Muut jäsenet liittyvät kokemukseen ja tekevät näkyväksi kertojan esittämän tunteen ohjaajuudestaan. Esim. Innostus, ärsytys, huvitti.

Huom! Kun ei tiedä mitä tehdä, silloin kannattaa tehdä = ns. tyhjän pään tekniikka.

7. Kokemuksia syksystä muista patsaan muovaillen
- Yksi tekee muista (haluamastaan määrästä henkilöitä) omasta kokemuksestaan patsaan
- Ne, jotka eivät ole osana patsasta vaan yleisönä, kertovat oman näkemyksensä tunnelmasta, jota patsas kuvaa.
- Patsaan tekijä kertoo omista ajatuksistaan, tunnelmistaan.



8. Sormiäänestys eli nopea mielipidekysely asteikolla 1-5. Äänestys käsi ylös nostamalla.

9. Kaksi tuolia.
Kaksi ryhmäläistä puhuu yhden ryhmäläisen valitsemasta aiheesta positiivisesta ja negatiivisesta näkökulmasta. Dialogissa eli toista kuunnellen. Aiheita voivat olla esim.opon työn ihanuus ja puuduttavuus, uudet haasteet ja vanhaan palaaminen.




10. Tietoisuuden kehä
- Apuväline jonkin asian puheeksi ottamiseen, jäsentämiseen.
- Tavoitteena, että puhutaan kehän jokaisest anäkökulmasta käsin ja MINÄ-kielellä.
- Kerrotaan omista havainnoista, ajatuksista, tunteista, tahdosta ja toiminnasta NUORELLE.

Tietoisuuden kehä lähtee liikkeelle havainnosta jonka teemma asiasta. Havainnon pyrimme jäsentämään eli havainnosta syntyy jokin ajatus. Ajatuksesta syntyy tunne. Tämän jälkeen syntyy tahto (päämäärä, pyrkimys) ja sen jälkeen toiminta. Otetaan esimerkki:
Opiskelija Kalle tulee tunnille myöhäss,  ei ole tehnyt tehtäviä ja näyttää väsyneeltä. Nämä ovat minun havaintojani Kallesta (subjektiivisia). Nämä havainnot herättävät minussa ajatuksen: "Onkohan tapahtunut jotakin?", "Onkohan kaikki hyvin?" tms. Ajatukset virittävät meissä myös tunteita: huolta, kiukkua… Havainnot, ajatukset ja tunteet virittävät tahto-tilan, päämäärän, tavoitteen mitä haluan. Esim. haluan, että Kallen tilanteelle tehdään jotakin, täytyy ottaa asia puheeksi Kallen kanssa, täytyy olla varmaankin yhteydessä Kallen vanhempiin. Tahto ohjaa toimintaa; syntyy suunnitelma toiminnasta: kun olen keskustellut Kallen kanssa, soitan äidille ja isälle ja sovin tapaamisen. Tämä kehä pyörähtää nopeasti meidän mielessä, päällekkäin. Kun otamme asian puheeksi tapaamisessa, voimme käyttää kehää myös puheeksiottamisessa: Kerron omat havaintoni ja mitä olen ajatellut, tuntenut. Sen jälkeen kerron mitä tahdon ja mikä olisi toiminta. Saman kehän voi pyytää myös Kallelta, Kallen omat havainnot asiasta, vanhempien kehä. Muistakaa, ettei ole tarkoitus haastatella: mitä olet havainnut, mitä ajatellut, tuntenut…. kuulostaa hieman kömpelöltä. Tärkeintä on, että jokaisen näkemys asiasta tulee kuulluksi.


4 kommenttia:

  1. Toi swish boing pang on aina toimiva leikki, aluksi tai lopuksi tai vaikka välipalaksi.

    VastaaPoista
  2. Tietoisuuden kehästä voisi puhua myös oppilaille jotta he tulisivat siitä tietoisiksi. Ajatushan on täysin looginen! Taidan puhua tästä oppilaille.

    VastaaPoista
  3. Swish, boing ja bang oli tosi kiva leikki. Otan heti mukaan uusien ykkösten opotunneille. Samoin ryhmää rauhoittava tehtävä tuntui toimivalta. Tietoisuuden kehää voisi soveltuvin osin käyttää pian abien jatko-opintokeskusteluissa. Sormiäänestystä olen käyttänyt oppitunneilla - saa nopeasti palautetta - katselevat kyllä toisiaan vähän varovasti ennen peukutusta. Jana on minun suosikki :)

    VastaaPoista
  4. Kun näitä kuvia ja harjoitteita katselee, muistelee samalla miten kivaa meillä oli😉

    VastaaPoista