Lopetus

21.11.2014 Ryhmän loppu ja lopetus

Yhtä tärkeää kuin ryhmän aloitus on ryhmän lopettaminen. Se voi tapahtua keskustelemalla, muistelemalla mukana olleita, pois jääneitä ja ryhmän tapahtumia, elinkaarta.

Ryhmässä kävimme läpi fiilikisä, joita tämän koulutusryhmän prosessiin ja loppumiseen on liittynyt. Muutama poiminta:

  • hauskaa tulla aina
  • koulutuspäivät menivät nopeasti, oppilaiden kanssa myös toiminnalliset opotunnit
  • työnohjausta, terapiaa
  • intensiivistä
  • oppinut ymmärtämään sen, että kun jotain asiaa käydään läpi (esim. luennoimalla) pitäisi pienryhmissä käsitellä se, mitä on kuultu tai opittu
  • oppijan roolissa oleminen
  • "tekniikka", jota käytämme, on vain väline. Isoin asia on se, mitä olemme itsenämme
  • ohjaajan oma viritys ja turvallinen ryhmä ovat välineet, joilla "saa ihmiset käyttöön"
  • harmittaa, kun loppuu


Harjoitus 1.
Valitse kortti (Koala-kortit), joka kuvaa kasvojasi/fiiliksiäsi ohjaajana.
Käydään jokaisen fiilikset läpi, niin positiiviset kuin negatiivisetkin. Ohjaajan tehtävänä on antaa osallistujille mahdollisuus puhua asioiden molemmista, kaikista puolista.

Harjoitus 2. Minä näen
Ryhmää rauhoittava harjoitus. Seistään ringissä. Katse siirretään vasemmalle olkapäälle ja siitä hitaasti edelleen oikealle. Kun oma katse kohtaa jonkun toisen henkilön kanssa, vaihdetaan paikkaa ringissä.

Harjoitus 3.
Seisotaan ringissä. Yksi menee keskelle, pitää ääntä ja tekee liikettä. Muita ryhmäläisiä yhtyy omalla tavallaan ja äänellä liikkeeseen (ringin keskellä). Toiminnasta tulee "kone".



Lämmittelyn jälkeen em. toiminta jatkuu, mutta yksi vuorollaan sanoo jonkin lauseen, jollaiseksi "kone" rakentuu. Esimerkkejä lauseista:
  • Olen ottanut ohjauksessa ajan haltuun.
  • Vihdoinkin uusi alku - mikä mahdollisuus!
  • Kaikkihan tähän pystyy.


Harjoituksessa tarvitaan turvallinen ryhmä, koska kertoja tuo itseään ja kokemuksiian näkyväksi eikä vain päätä, miten tekijät näyttelevät.
Harjoituksen avulla voi reflektoida asioita ja saada toisten näkökulman omiin ajatuksiinsa.

Harjoitus 4. Näin ajattelen
Yksi ryhmäläinen rakentaa muista "valokuvan" oppimistilanteessa. Kun rakentaja on saanut kaikki kuvan osat ja henkilöt paikoilleen, hän menee jokaisen henkilön luokse ja kertoo mitä henkilö kertoo siinä hetkessä ajattelevansa. Rakentaja valitsee itseään kuvaavan roolin.
Tämän jälkeen oppijat kertovat/näyttelevät samat ajatukset ja rakentaja seuraa valokuvaa ulkopuolelta.

Harjoitusta voi soveltaa esim. kun saa uuden ja haasteellisen ryhmän, pyytää ryhmää tekemään itsestään valokuvan. Tämän jälkeen tekevät valokuvan millainen haluaisitte olla -tilanteesta.




Harjoitus 5.
Piirrä paperille kuva opinto-ohjauksesta (tai joku muu yhteinen aihe).
Jokainen laittaa oman kuvansa lattialle. 

Valitse kuvan avulla itsellesi pari, perusteena se, että kuvissa on jotain samanlaisuutta.
Parit piirtävät yhteisen kuvan samasta aiheesta toistensa kanssa neuvotellen. Laitetaan kuvat taas rinkiin kaikkien nähtäville. 

Nyt muodostetaan 4 hengen ryhmässä yksi yhteinen kuva aiheesta. Kuvat laitetaan esille siten, että ensin yksin tehdyt kuvat, sitten parittain ja lopuksi neljän ryhmässä tehty kuva.



Keskutellaan mielikuvista, joita kuvat herättävät:
- muiden kuvat
- omat kuvat muissa.

Harjoituksen voi toteuttaa myös valokuvin.

Harjoitus 6. Arvaa kuka?
Seistään ringissä. Yksi on liikkeen johtaja, jolla on oikeus vaihtaa liikettä. Ringin keskelle valittu ei tiedä johtajaa, vaan hänen on arvattava kuka on johtaja.



Harjoitus 7.
Kertoja ja muutama osallistuja rakentavat kertojan mukaisen tilanteen (still-kuvan) keskelle tilaa. Still-kuva liittyy esimerkiksi työhön ja se voi sisältää ihmisiä, esineitä tms.

Tilan ulkopuolella olleet tulevat tilaan ja rupeavat puhumaan ääneen ja kertomaan mitä ja millaista tilannetta ja tunteita luulevat still-kuvan esittävän.

Arvaajien jälkeen kuvan tekijän apunaan olleet osallistujat kuvaavat/näyttelevät tilanteen sellaisena kuin he sen ymmärsivät.


Harjoituksen avulla huomasimme, että kuvan kautta pystyi aistimaan paljon oikeasta tilanteesta ja sen tunnelmasta.

Harjoitus 8. Ryhmän lopetus juoruilemalla
Yksi ryhmäläisistä vuorollaan menee istumaan ns. kuumaan tuoliin selin muihin ryhmälisiin. Muut ryhmäläiset "juoruilevat" positiivisia asioita kuumassa tuolissa istuvasta henkilöstä.
Jokaista kuumotti poskia kuuman tuolin jälkeen - niin hyvältä kuulosti!

















Ei kommentteja:

Lähetä kommentti