Kaverille kans

27.3.2015 oli Opinto-ohjauksen toiminnallisten menetelmien "Kaverille kans" -päivä. Eli Somepedia-hankkeen levittämisvaiheen hengessä jokainen aiempaan koulutusprosessiin osallistunut opo toi kaverin tai kaksi mukaan kokeilemaan ja kokemaan toiminnallisia menetelmiä. Kouluttajana tuttuun tapaan Kata.



Ryhmän ohjaamisen periaatteita "Katan tapaan":

  • Jokaisen ryhmän toiminnassa oleellista on rajoista sopiminen eli aikataulusta, ruokailusta, tauoista jne sopiminen. Tämän jälkeen voidaan rauhassa keskittyä asiaan.
  • Ryhmäyttämisessä ohjaajan tehtävänä on antaa kriteerit, joilla ihmiset tekevät valintoja esim. kenen viereen istun, kenen kanssa teen ryhmätyötä.
  • Ryhmän kehityskaari on yhtä pitkä kuin ryhmä on koossa, ensimmäisestä päivästä kevätjuhlaan. Ryhmässä on nuoria, jotka ovat hukkua tapettiin, niitä jotka kiihdyttävät ja viihdyttävät yölläkin sekä kaikkea tältä väliltä. Nuorten mieli on kuitenkin joustava - nuoruus on toinen mahdollisuus rakentaa itseään. Ryhmänohjaajan tehtävä on rakentaa ryhmää, "lukea" suhteita, joilla ryhmä on vuorovaikutuksessa toistensa kanssa. Ohjaajan tehtävä on leimauttaa opiskelijat itseensä, olla mukana ryhmäytyspäivässä, tarkkailla ja reagoida ryhmän elämiseen ja muistaa, että jokainen ryhmän jäsen tarvitsee ohjausta. Ryhmän merkitys on luottamus, turvallisuus, tuttuus, tulla nähdyksi ja liittyminen.
  • Jos osallistujilla herää kysymyksiä, ajatuksia ryhmän toimintaan liittyen on parempi, että niitä käsitellään ryhmässä eikä aulassa, jossa ryhmä "vuotaa".
  • Toiminnallisissa harjoitteissa (kuten muutenkin) ohjaajan on uskottava asiaansa, toimintatapaansa. Toiminnallisia harjoituksia ei pidä tehdä toiminnallisuuden vuoksi vaan niiden pitää liittyä tavoitteisiin.
  • Toiminnallisuus on hyvä keino virittäytyä aiheeseen.
  • Mieti huolellisesti kriteerejä, joilla pistät oppilaat valitsemaan esim. parin, ryhmän, sillä valinta paljastaa. Pitäydy faktoissa, eli valinta tehdään tosiasioiden perusteella esim. sukat, paita.
  • Käytä ja palauta käsiteltävät asiat ryhmällä eli anna oppilaiden "pureksia" aiheet. Ohjaajan toimittava siten, että omat stereotypiat eivät tule esiin, vaan ryhmä käyttää omia ajatuksiaan.
  • Ryhmän myllääminen = kävelyharjoitukset.
  • Jos joku ei lähde harjoituksiin mukaan: jatka niiden kanssa, jotka aktiivisia, mutta pidä ovi avoimena myös passiivisille palata ryhmään. Jos rupeaa vääntämään, pakottamaan mukaan ryhmään, asiasta voi tulla arvovaltakysymys.
  • Toiminnallisten menetelmien vahvuus on luovuus ja oman ajattelun esiin tuominen, ilmaisu. Harjoituksista ei tiedä mihin ne vievät. Ryhmä luo ja hoitaa.
  • "Vaihtelu on opintojen äiti" Ferenze Marton. Toiminnallisilla menetelmillä asioita käsitellään eri näkökulmista ja rikotaan jotakin. Koulussa voisi olla väärän kuninkaan päivä, jolloin jokainen opettaja opettaa ihan jotain muuta aihetta kuin yleensä.

Harjoituksia

1. Jana, jossa otetaan paikka janalta oman energiatason mukaisesti (tässä ja juuri nyt) ja kerrotaan vieruskaverille miksi olet tässä kohtaa. Voidaan käydä läpi myös yhteisesti koko ryhmän tasolla sijoittumista janalla ja niiden perusteluja.

Ryhmän aloituksessa tarvitaan lämmittely, virittäytyminen - ei huomaamatonta lähtöä vaan siten, että kaikki huomaavat työskentelyn alkavan.

2. Nimien opettelu. Seistään ringissä ja jokainen vuorollaan sanoo nimensä hitaaaaaaastiiiiii artikuloiden niin, että jokaista kasvolihasta käytetään ja sanaan osallistuu koko keho ja kaikki muutkin ringissä olevat. Kierros kierrokselta vauhti nopeutuu. Lopussa vaihdetaan järjestystä ja tsekataan, muistavatko kaikki toistensa nimet.

Nimen kautta jokainen tulee näkyväksi ryhmässä omana itsenään ja on siksi tärkeää.

3. Ryhmää energisoivia harjoituksia ringissä:
a) Otetaan katsekontakti johonkin toiseen, ja kun kumpikin sen huomaa, sanotaan Höö / hypätään / jalan nosto  / kädet yhteen.
b) Swiss - Boing - Bang (kuvattu osiossa Tarinat, 4. harjoitus). Moka on lahja -ajattelu ja kaikki mokaavat joskus.



4. Tehdään ryhmiä
a) saman koulun ihmiset
b) saman aineen opettajat
c) koulumuodot
d) otetaan olkapäästä kiinni sitä henkilöä, jonka on tntenut pisimpään
Ryhmän perustaminen perustuu faktaan. Samalla saadaan tietoa toisesta ja tutustutaan.

5. Lähdetään kävelemään tilassa.
a) Nopeus 1-10. Ohjaaja sanooa "Stop" ja tehdään 2-3 henkilön ryhmät lähimpänä olevista.
b) Jokainen ryhmässä kertoo mitä tulee mieleen sanasta kevät / tarina oppimisesta / tarina toiminnallisesta menetelmästä / tarina nuoruudesta. Jokaisen sanan välissä kävellään ja ryhmä vaihtuu.
c) Valitse yksi kuulemasi tarina ja tuo se yhteiseen rinkiin; kerro tarinan ydin muille omin sanoin: "minä kuulin tarinan ....."



6. Etsi pari, jonka paidassa on jotain samanlaista kuin omassasi.
Etsikää pari, joiden paidoissa on jotain ihan erilaista kuin omissanne.
Muodostakaa ryhmä, jossa etsitte mahdollisimman monta teitä yhdistävää/samanlaista asiaa (kilpailu).
Valitkaa yksi teitä yhdistävä tekijä ja esittäkää se muille, ja muut yrittävät arvata sen.



7. Mieti itseäsi juuri nyt opettajana/ohjaajana.
Valitse vähintään yksi postikortti, joka kuvaa ajatuksiasi.
Otetaan kortti ja etsitään ryhmästä pari, jonka kuvassa on jotain samaa. Kerro ajatuksistasi parille.
Vaihtakaa kuvia keskenänne ja etsikää ryhmmäänne uusi pari (= 4 henkilön ryhmä).
Kertokaa uusille pareillenne jokainen vuorollaan ensimmäisen parisi tarina. Pari saa kuunnella oman tarinan toisen kertomana.
Miettkää ryhmästänne jotain yhteistä teemaa ja miettikää miten esitätte sen patsaana muille. Yksi ryhmästä paljasta ryhmänne yhteisen teeman.
Jakakaa kokemukset harjoituksesta parin kanssa tai 4 henkilön ryhmässä.



Harjoituksen vahvuus on sattumanvaraisuus, vaihtelevuus, oman kertomuksen kuuleminen toisen sanoin ja yhteisen perspektiivin löytäminen.


8. Keskittyminen tauon jälkeen toimintaan/uuteen tuntiin:
a) seistään hiljaa ringissä ja kun katseet kohtaavat vaihdetaan paikkaa.
b) kävellään tilassa, ohjaaja sanoo numeron (2-4), jolloin osallistujat muodostavat patsaan aiheesta esim. puu, koira, sähkövatkain, Fiuskarssin sakset, vaalikone. Ohjaaja voi kysyä patsaalta mikä koira, mitä tekee, missä kasvaa, miten toimii.



9. Kaksi väittämää ja niiden vastaparit. Esim. Oppilaat on ihania vs. riiviöitä ja ei ole resursseja vs. niin paljon resurssia, että ranteita pakottaa.
Jokaiselle väittämälle tilassa yksi nurkka ja jokaisessa nurkassa oltava kerrallan vähintään 2 henkilöä, jotka puhuvat ja liikkuvat väittämän "kieltä". Ihmiset voivat vaihtaa ryhmää lennosta, mutta puhuvat ko. väittämän kieltä jokaisessa nurkassa.

10. Tehdään 4 henkilön ryhmiä "jotain samaa sukissa" -periaatteella.
Kerrot itsestäsi, työstäsi mutta todellisuudelle vastakkaisilla sanoilla ja fiiliksillä.

Pohditaan yhdessä kokemusta, eleitä, ilmeitä, fiilistä kahdessa edellisessä harjoituksessa.



11. Ryhmätehtävä ja pohdintojen esimerkkejä: Toiminnallisten menetelmien käyttö oppitunnilla
a) ideoita miten jotakin aihetta voi käsitellä toiminnallisesti

  • teemoja mm. yhteishengen luominen, oppiminen, oppimistaidot, koulutusjärjestelmä
  • teemana sarjakuva: esitetään sarjakuva, tehdään patsasina 
  • teemana ammatinvalinta: 1. nelikenttä (eri ammatteja eri kulmissa) ja niihin liityvät stereotypiat 2. omien työelämäkokemusten jakaminen jana avulla, omien työelämähahmojen kautta mukana oleminen tunnilla
  • ryhmä ringissä ja yksi kerrallaan kerrotaan minkä asian tekemisestä tykkää tms. kaikki, jotka pitävät samasta asiasta ottavat askeleen eteenpäin.
  • valehtelukertominen 3 hengen ryhmissä: 3 väitettä, joissa yksi on valhe/virhe ja toiset yrittävät arvata valheen.
  • 2 tuolia selät vastakkain. Kummassakin tuolissa istuja pitää kiinni omasta näkökulmastaan esim. mennä lukioon ja ei.
  • mitä jo teidetään asiasta: kävellään ja vaihdetaan tietoja/käsityksiä vastaantulijan kanssa / janalla voidaan kysyä mielipidettä, tietoa, oppimista / peukutus / mielipideasteikko 1-5, stereotypiat ammateista / patsastelu esim, ammateista ja muut arvaavat / torikävely; ryhmissä tehty tuotos esitellään siten, että yksi jää esittelijäksi / Läksyn kuulustelu: opiskelija tekee kysymyksen ja sitä täydennetään
  • Opitun asian kertaaminen pareittain: toinen kysyy ja toinen vastaa
  • Käsi sen ihmisen olkapäälle, josta tulisi hyvä sihteeri, opettaja, lääkäri jne.

b) kun oppilaalla on motivaatio-ongelma

  • 2 tuolia selät vastakkain. Kummassakin tuolissa istuja pitää kiinni omasta näkökulmastaan motivaatiota ja ei motivaatiota
  • keskustellaan ongelmasta piirissä siten, että jokaisella jäsenellä on oma rooli esim. äiti, ope, opiskelija, opo, valmentaja.
  • Puhuvat patsaat, jotka näyttelevät tunnetiloja
  • Motivaatio toteaminen (jana) ja tavoitteiden asettaminen
  • Koala-kortit tai muu välinen apuna
  • Tulevaisuuskirja itselle
  • omien kännyköiden käyttäminen
  • Karttatehtäviä tyyliin Amazing race
  • Väittämät motivaation asteesta (ei kiinnosta koulunkäynti yhtään/paljon) ja näytellään väittämät.
  • Kortit: ota sellainen kortti, joka kuvaa tavoitettasi
  • Janalla erilaisia kysymyksiä; mitä toivot työelämästä, palkka, asenteet, johtaminen, kierrätys
  • Roolin vaihto

c) kun luokassa on kiusaamista, syrjintää

  • tyhjä tuoli: jokainen voi vuorollaan käydä kertomassa miltä tuntuu, kun kiusataan
  • draama ryhmästä, jossa joku on aina ulkopuolella
  • kävely eri tunteilla esim. kun kiusataan, kun kiusaa, kun ei halua nähdä, pelottaa.
  • eri tuntemukset/henkilöt rooleissa nelikentässä
  • ei ulkopuolinen ryhmäyttäjä
  • draaman keinot: millaista kiusaamista voi olla
  • sosiodraamalla näkyväksi
  • istutaan tunnilla ringissä (ei pulpetteja) niin, että näkee jokaisen
  • keskustelu aiheesta negaation kautta
  • kerrotaan eri tapahtumista
  • lyhyt teksti pohjalle ja siitä esitys, patsas, draama / miten tarina jatkuu
  • koonti ideriihessä ja tämän perusteella näytelmä
  • kuuma tuoli -menetelmä
  • draama rooleissa, joka pysäytetään ja eri rooleissa olevat kertovat miltä tuntuiesittää tätä roolia
  • Positiivinen palaute kaverille Post it -lapuille ja kaverin selkään 

























Ei kommentteja:

Lähetä kommentti